XTronica Roll Damping System er en teknologi designet for å redusere den sideveis rullende bevegelsen til et fartøy, med sikte på å forbedre stabiliteten og komforten. Ved å kontrollere systemets respektive komponenter, reduserer systemet fartøyets rullende respons på bølger, og forbedrer opplevelsen til mannskap og passasjerer samtidig som det reduserer ubehag og risikoen for maritime hendelser.
Skipsrulldempingssystemet finnes primært i to hovedformer: aktive og passive skipsrulldempere. XT-RDSP er passivt antirulling (rulldempende) system fra Xtronica AS.
Passivt rulledempingssystem bruker treghetsinnretninger som anti-roll tanker eller bassenger med spesifikke design som passer til fartøyet, og bruker hydrodynamiske egenskaper til sjøvann for å redusere fartøyets rulling. Ved å la fartøyets naturlige svaibevegelse lede vann inn i anti-roll tankene eller bassengene, genereres en motstridende kraft for å dempe rullingen.
Den U-formede antirulletanken er utstyrt med flere tilkoblingsrør øverst på begge siders tanker. Pneumatiske fjernstyrte ventiler er installert på hvert tilkoblingsrør for å kontrollere luftstrømmen på toppen av begge sidetankene. Ved å utnytte ubalansen i lufttrykk på toppen av begge sidetankene for å regulere vannstandssvingningene, kontrolleres og justeres dempingen og den naturlige responsperioden til den U-formede tanken.
XT-RDs antirullingssystem vil vise operasjonsgrensesnittet for alle de passive antirullingstankene samtidig.
XT-RDS vil bruke state-of-the-art maskinlæringsalgoritmer for å registrere og lære fra rulledata og anti-roll parametere (rollperiode, rullevinkel, faseforskjell) generert under selve operasjonen av fartøyet, og direkte bruke optimaliserte data til påfølgende kontrolllogikk. Dette muliggjør kontinuerlig og rask beslutningstaking og optimalisering av anti-roll-effekter basert på faktiske driftsforhold.
Drevet av omfattende hydrodynamisk CFD-analyse av vår hydrodynamiske CFD-spesialist med avansert (Master og Ph. D) grad med hovedfaget, Xtronica AS’s rulledempende systemdesign/konfigurasjon involverer tidlig designstadium av fartøyet for å sikre den mest optimaliserte størrelsen og arrangement av rulledempende tanker for fartøyet. Den innvendige utformingen av dempingsplatene og utskjæringene er konfigurert for å balansere den reduserte RA0 for både effektiv rulledemping under resonansbølgeperioden, samt ikke signifikant økning i RAO for bølgeperioder borte fra resonansperioden og også unngå overdreven slenging for å generere ekstremt støy, spesielt for rulledempende tanker plassert under overkonstruksjon.
XTronica bærer hydrodynamisk CFD-analyse under Star CCM+.
XTronica vil gi RAO-kurve for mulig størrelse/plassering av rulledempende tanker på tidlig designstadium.
Hydrodynamisk CFD-analyse under Star CCM+
RAO-kurve og fasevinkel simulert av Star CCM+